Burn-out coaching

De mogelijkheden met burn out therapie

Het is een misverstand om te veronderstellen dat er geen behandeling of therapie voor een burn out bestaat. Er is namelijk wel degelijk een burn out therapie of beter; er zijn verschillende behandelingen mogelijk die de klachten kunnen verminderen. Daarnaast is het wel waar dat het herstel van een burn out vooral vraagt om heel veel rust. Voor de goede orde, een burn out therapie wordt in beginsel niet vergoed door het ziekenfonds.

De oplossingsgerichte therapie

Een veel toegepaste burn out therapie is de oplossingsgerichte therapie. In plaats van klachten en tekortkomingen wordt uitgegaan van zelfredzaamheid en de eigen kracht. Nadat je situatie in kaart is gebracht, wordt bekeken hoe door het zetten van kleine en ook haalbare stapjes de situatie steeds iets verbeterd kan worden. Er is daarbij voortdurend aandacht voor mogelijke oplossingen en bovendien worden vooral zaken dien jij goed beheerst benadrukt.

Herken gedrag en patronen

Nog een bekende burn out therapie is de cognitieve gedragstherapie. Basisgedachte bij deze therapie is de filosofie dat de wijze waarop je denkt van invloed is op hoe jij je voelt. Tijdens deze burn out therapie wordt gericht gekeken naar denkpatronen en gedrag die mede hebben geleid tot de burn out. Die specifieke patronen en gedragingen herkennen is een eerste stap, de tweede stap is proberen ze te veranderen. Tijdens de cognitieve burn out therapie wordt geleerd hoe je met stress om kunt gaan, wordt de assertiviteit vergroot, wordt je aangeleerd ook eens nee te zeggen en komt ook conflicthantering aan bod. Deze burn out therapie opent je ogen en je zou bepaald niet de eerste zijn die na het volgen van deze therapie het roer omgooit en op zoek gaat naar een andere baan. Een baan die beter bij je aansluit.

Burn out therapie

Verminderen van stress

Ook hartcoherentie is een burn out therapie en tijdens deze therapie is de handeling vooral gericht op het verminderen van stress, onder meer door het aanleren van een andere manier van ademen. Ook word je geleerd hoe je positieve emoties op kunt roepen, ook als je in situaties komt die stress kunnen veroorzaken. Mindfulness is ook al een bekende burn out therapie. Leren om meer in contact te zijn met je lichaam staat bij deze therapie voorop, net als de aandacht leren richten op het hier en nu. Deze burn out therapie moet ervoor zorgen dat je je eigen beperkingen en mogelijkheden in gaat zien en die accepteert. Op die manier zul je in de toekomst veel gezondere keuzes gaan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *