Burn-out coachingCoaching

Burn-out therapie is aangeraden

Burnout therapie

Een burn-out komt steeds vaker voor. Daarom is het belangrijk om te weten hoe je het voorkomt of hoe je er vanaf komt. Dit kan door middel van burn-out therapie.

Hoe ontstaat een burn-out?

Doordat de samenleving verandert, komen er steeds meer verantwoordelijkheden bij. Hierbij kan je denken aan: werk, school, kinderen, vrije tijd, social media etc. Er zijn hoogstwaarschijnlijk nog veel meer verantwoordelijkheden die in het rijtje horen voor jou. Als dit het geval is, kan je het rijtje zelf aanvullen. Wanneer je het rijtje hebt aangevuld, zie je pas hoeveel verantwoordelijkheden je hebt. Er wordt verwacht dat je op tijd komt op je werk en dat je je werkzaamheden goed uitvoert. Naast je werk verzorg je misschien wel kinderen, volg je een studie of heb je verantwoordelijkheden in je vrije tijd. Natuurlijk kan dit ook een combinatie zijn. Verantwoordelijkheden in je vrije tijd klinkt gek, maar toch kan het echt. Misschien volg je namelijk wel een cursus of volg je sportactiviteiten. Er wordt dan verwacht dat je op tijd komt of misschien heb je zelfs huiswerk waarvan er wordt verwacht dat je die maakt.

Waarom is burn-out therapie belangrijk?

Het is belangrijk om te weten hoe een burn-out ontstaan, waaraan je het kan herkennen en hoe je er vanaf komt. Het is ook wetenschappelijk bewezen dat het beter is om een burn-out te voorkomen dan te genezen. Daarmee wordt bedoeld dat je mogelijk niet sterker zal zijn na een burn-out, maar juist kwetsbaarder. De kans dat je opnieuw een burn-out krijgt is daardoor dus veel groter in plaats van kleiner. Het is daarom van belang dat je een burn-out al in een preventieve staat signaleert en hiermee iets doet.

Een burn-out is natuurlijk een breed begrip. Het wordt soms al onterecht geroepen. Wanneer men stress ervaart wordt er al snel gesproken van een burn-out. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het die persoon geen burn-out kan hebben. Ik wil het niet bagatelliseren, maar mijn punt is dat er gemakkelijk misverstanden ontstaan bij het begrip burn-out. Het is daarom aangeraden om burn-out therapie te volgen, zelfs als je er geen last van hebt dus. Zo word je goed ingelicht over dit onderwerp en krijg je hopelijk nooit te maken met een burn-out. Door het volgen van een burn-out therapie zal je niet alleen jezelf kunnen helpen, maar ook je omgeving. Doordat je de signalen bijvoorbeeld herkent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *